biketoBudapest.reismee.nl

Saverne - Bergheim

Woensdag 17 juni Saverne - Bergheim 89 km

De nachten in onze tentjes voelen nogal klammig aan. Komt het door het vocht uit de grond, ligt het aan de omgeving of zijn de tentjes gewoon vochtig? Wie het weet mag het zeggen.
Ik laat (niet voor de eerst keer) mijn zeepdoosje en mijn shampoflesje achter in de douche. Jammer maar niet onoverkomelijk.
Het is weer uitstekend fietsweer. We rijden door vele charmante Elzassers dorpjes. Heel veel bloemen op de balkons, op de pleinen en in de straten. Bijna elk stadje heeft een toegangspoort, waarachter vele vakwerkhuisjes schuil gaan. Omdat het nog nie echt hoogseizoen is, met hordes toeristen, voelt het authentiek aan.
Halverwege de dag zien we links en rechts uitgestrekte wijngaarden. De vele soorten wijn uit de Alsace zijn wereldbekend.
Langzaam dalen we steeds verder af in de Rijnvallei.
In de verte kunnen we de contouren zien van de bergen van het Zwarte Woud, daar zullen we over een dag of twee doorheen gaan.
Ff ruzie, dat hoort er gewoon bij. Ronald boos, ik nog bozer. Maar het wordt al gauw bijgelegd. Goedzo!! Ik ga hier natuurlijk niet verder over uitwijden.
In Bergheim, nog 20 km verwijderd van Colmar ( dat vinden we voor vandaag te ver) zitten twee kleine boederijcampings. Erg primitief maar, dat geeft niet.
Het eigenlijke dorpje Bergheim ( de camping ligt ff buiten het centrum) blijkt onverwacht veel restaurantjes te hebben. Het is ook weer zo'n zelfde pittoreske stadje.
Ik heb er (alweer) mijn favoriete "Truites aux amandes" gegeten. Ronald had een soort Lorainse quiche, met zwart geblakerde randen.
We lopen terug naar de tent, maar ik neem daarna nog ff de fiets terug naar het dorp om wat foto's te maken van de verlichte kerk en de dorpspraatjes.
Om half twaalf sluit ik de ogen ( de volgende dag gaan ze om kwart voor zes weer open en sta ik op!)

Reacties

Reacties

Marjolijn

Leuke updates van al jullie belevenissen. En qua kilometers indrukwekkende dagafstanden. Ik word al moe als ik ernaar kijk, haha.

Sylviane

Wat is jullie verslag " plaisant" !
We leven zo mee met jullie en voelen we als het waar de vocht omhoog kruipen en de spierpijn na zo een dag! En toch nog eventjes naar het dorp terug fietsen om foto's te maken !" chapeau"! De Alsace is prachtig en oorspronkelijk gebleven vind ik en de toeristen blijven meestal aan de " côte d' Azur ! Goed zo ! Met bewondering wens ik jullie verder een mooie reis! Sylviane

marion

Weer een prachtige dag beschreven!
Hopelijk geen vochtige grond meer slecht voor je lijf en dan kun je het niet eens meer inzepen! Kijk uit dat je jouw telefoon niet vergeet dat is pas erg!

miek

Leuk Nico, ik lees 3 dagen in 1 x. Wat zien jullie veel! ik wordt helemaal nieuwsgierig naar al die pittoreske dorpjes. Jammer dat je geen fotos kunt plaatsen.
Veel fietsplezier! Enne, geen ruzie meer maken he ;-)

Jos en Hans

Mooi gebied waar jullie nu fietsen,wij zijn er ook al eens door gefietst, niet zo'n monster tocht waar jullie mee bezig zijn hoor.maar de herinneringen komen weer boven.
Heel veel genoegen voor het verloop van jullie tocht.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!