biketoBudapest.reismee.nl

Esztergom - Budapest

Dit verslagje bleek niet gestuurd!

Maandag 29 juni 2015 Esztergom - Budapest 91 km totaal 1905 km

De laatste fietsdag!
Eerst langs een apotheek voor contactlensvloeistoffen voor mij en fysiologisch zout (ook voor de ogen) voor Ronald. Het personeel spreekt alleen maar Hongaars. Dus lastig over te brengen wat je nodig hebt. Ik zie een bekende fles. Vreselijk groot, voor op de fiets, maar kleintjes hebben ze niet, en het fietsen hebben we toch gehad. Voor Ronald hebben ze niets.
Op de rots in het stadje de basiliek bezocht. Wat een immens bouwwerk. Rondje om de kerk gelopen, met mooie uitzichten over de Donau. In de kerk, de grootste van Hongarije, wordt je gewoon duizelig van de afmetingen.
De fietsroute naar Budapest staat niet best aangegeven, maar met ons fietsbordje van Bikeline, vinden we de route steeds weer terug.
In de route zit twee keer een overtocht met een pontje. Deze varen volgens een dienstregeling. Bij de eerste pont zit een wachttijd van 3 kwartier. Er zit een cafeetje bij de aanleg, daar willen we een ontbijtje nuttigen, maar, geen brood, geen koek, maar wel een sandwich ( dat is toch ook brood?), met gesmolten kaas. Niet echt te eten, maar zo hebben we toch wat in de maag.
Het fietspad naar Budapest is van abominabele kwaliteit. Veel boomwortels hebben rillen in het asfalt gevormd, maar de omgeving is afwisselend en ook prachtig, dus dat maakt veel goed.
We komen Budapest binnen!
Helaas ook daar geen goede aanduidingen voor fietsroutes. We belanden op een soort autoweg, waar de auto's dicht langs je heen razen. Op een uiterst hoog smal stoepje, vermijden we dat we op de autoweg rijden, maar één verkeerde beweging en je dendert van het stoepje af, en dan......???
Met de telefoonnavigatie komen we uiteindelijk toch op de camping die het dichts bij de binnenstad ligt. Erg druk terrein, veel lawaai eromheen, maar verder prima.
We lezen op het campingregelement dat senioren, Europese ingezetenen, gratis met het openbaar vervoer reizen. We nemen 's avonds de tram naar de binnenstad.

Marion

Aan de aantal km en de conditie is het zeker niet te zien dat jullie senioren zijn! Petje af!