biketoBudapest.reismee.nl

Budapest 1e dag

Dinsdag 30 juni 2015 Budapest

Het eerste wat wedinsdagochtendmoeten gaan doen is de terugreis vastleggen. Budapest heeft meerdere hoofdstations, we kiezen er een waar we de meeste kans van slagen hebben om een reis uit te zoeken en te reserveren. Budapest-Keleti blijkt het juiste station. In het internationale reizigers bureau staat een massa mensen, gelukkig werkt met hier ook met het "nummertje trekken" systeem. Ik neem nog een foto van het hele gebeuren in dit "hok", maar ik word direct gesommeerd dit niet te doen, fotograferen is verboden.
We zijn aan de beurt. De vrouw achter het loket is minutenlang bezig om voor ons een geschikte reis te vinden van Budapest naar Amersfoort, voor twee personen met twee fietsen. Dat laatste, die twee fietsen, maakt het uitzoeken van een treinreis uitermate gecompliceerd. Wat eruit komt rollen is echt lachwekkend. De vrouw aan het loket kan daar, denk ik, ook niets aan doen. Ze maakt een uitdraai voor ons. Dit gaan we dus echt niet doen! De reis gaat als volgt: Praag, Berlijn, Hamburg, Leer, Nieuwe Schans, Groningen, Amersfoort. 5x overstappen, 2x met een boemeltreintje in noordoost Groningen, van 12 uur's nachts tot 5 uurin de vroege ochtend de nacht doorbrengen in Groningen (hoe?). Nee dus. Gelukkig had ik thuis in NL ook al het e.e.a. uitgezocht. Toen werd mij ook al duidelijk dat er zeer weinig treinen zijn waar fietsen in mee kunnen. Die reis is als volgt: Praag, Düsseldorf, Venlo.Woensdagochtendis er geen plaats meer voor fietsen,donderdagochtendwel. Dat hebben we dus geboekt, tot Düsseldorf.
De bedoeling is dat we vandaag vanaf het station één van de thermale badhuizen bezoeken. Helaas liggen zwembroek en handdoek nog in m'n tentje. We doen een sightseeing tour. We stappen op de bus (kost ons als pensionado's dus niets) naar Buda aan de andere kant van de Donau. Wat een pracht en praal! De Bazar, het Nationaal Honggaars museum, de burcht ect. Alles even indrukwekkend. We lopen een uurtje door het museum.
We eten op het plein bij de Stephens Basiliek, de grootste kerk van Budapest.
In de basiliek is vanavond een concert met orgel, trompet, viool, een tenor en een sopraan. Er worden een aantal bekende werken uitgevoerd. Ik kan dat niet voorbij laten gaan, Ronald gaat terug naar de tent.
Zo'n dag is toch zo voorbij.

Marion

Jij zwemt toch ook vaak zonder zwembroek he?

Fransy

Daar draai jij toch niet je hand voor om: 5x overstappen en via Nieuweschans waar jullie ook nog kunnen kuren!