biketoBudapest.reismee.nl

Gabcikovo - Esztergom

Zondag 28 juni 2015 Gabcicovo - Esztergom 118 km !

Zondagochtendontbijtje met 4 eieren voor z'n tweeën, dus dat zat wel goed.
De extreem lange rechte stukken zijn nu zo'n beetje voorbij. De route gaat slingerend door het Slowaakse landschap, af en toe een dorpje maakt het lekker afwisselend. We hebben stevige wind mee. Zo af en toe halen we minuten lang een snelheid van zo'n 30 km per uur, zonder dat de weg afdaalt, dus we maken in korte tijd veel km's. Ergens rijden we nog verkeerd, waardoor we bijna 6 km omrijden.
We hebben een lunchstop in Komarno. Lijkt in eerste instantie een levendig dorp, maar het blijkt dat de kerk uitloopt. Daarna lijkt het stadje uitgestorven.
De monumentale kerk, waar nog een doopdienst gaande is, heeft prachte plafondschilderingen. E.e.a. op foto vastgelegd.
In Esztergom moet volgens het boekje een camping zijn, maar dat is ruim 110 km fietsen. Het weer blijft goed, de wind is ons goed gezind, dus besluiten we die afstand te overbruggen.
Zonder al te veel moeite voor deze afstand rijden we om kwart voor zes de camping op. Het zwembad sluit om zes uur, dus we kunnen nog net ff zwemmen. Heerlijk na zo'n toch wel vermoeiende dag.
Nog een rondje om de kerk gewandeld en heel veel foto's genomen van de ondergaande zon, de oude brug over de Donau en de verlichte basiliek (de grootse kerk van Hongarije, die we morgenochtend nog willen bezoeken)
We hebben nu 1815 km op onze totaalteller staan, Budapest is nog ruim 80 fietskilometers, dus we halen net niet de 2000 km. Dat laatste traject moet overigens ook erg mooi zijn, de rivier wringt zich daar de de bergen heen (af en toe een klimmetje?) De Donau maakt een haakse bocht naar het zuiden, de zogenoemde "Donauknie"

margret

O, dan heb je mij ingehaald wat km aangaat, ik heb er 1400km opzitten

Sylviane

Jullie hebben een geweldig prestatie geleverd en toch van genieten onderweg... Mooie foto's en leuke verhalen !
Het gaat jullie goed en ik hoop dat jullie nog van genieten!
Sylviane

annemieke

leuk Nico! Stoer hoor, alles fietsend gedaan (nou ja, op een klein stukje trein na dan). Jullie zijn bikkels!