biketoBudapest.reismee.nl

Neustadt - Straubing

Woensdag 24 juni 2015 Neustadt - Straubing 106km !

Weer een heerlijk fietsdag .geen spat regen en de wind voornamelijk achter..
De Donau wordt steeds breder, maar ook onstuimiger. We komen zelfs een aantal plaatsen tegen waar hij het fietspad heeft verzwolgen. Gelukkig hebben we de mogelijkheid een stukje om te rijden.
Zo'n 20 km na ons vertrek komen we bij een gigantisch groot kloosterconplex, de Benedictijnerabdij Weltenburg, het oudste klooster van Bayeren, gesticht in 80 n.Chr.
De monniken brouwen er hun eigen bier, het Weltenburger Kloster bier, met hop uit de directe omgeving. We kunnen het niet nalaten (om 10 uur) er eentje te proven. Alleen halve liters verkrijgbaar, en dat vinden we toch wat veel op de vroege ochtend. Nou dan drinken we er toch samen één, opper ik. We krijgen een vol halve liter glas en een leeg glas erbij!
De bijbehorende kloosterkerk heeft schitterende plafondschilderingen en ornamenten. Wij zijn de enige die in dit indrukwekkende bouwwerk rondlopen. Net als we de kerk willen verlaten komen er hordes toeristen binnenstromen, busladingen vol. We hebben moeite om ons door de uitgang te wringen. Wat een geluk dat we er even alleen konden zijn! Er is ook nog een museum, maar dat houdt Ronald voor gezien.
De Donau kwam heel, heel lang geleden ( mijoenen jaren? ) op zijn weg stroomafwaarts een in de weg liggende berg tegen, daar breek "ik" dan maar doorheen! "Der Donaudurchbruch" noemen ze dat in Duitsland heel toepasselijk. Om een forse klim met langs je heen razende auto's te vermijden nemen we de boot naar Kelheim, door de "Donaudurchbruch. Loodrecht oplopende rotswanden tot 100 meter hoog omringen ons. Indrukwekkend en voor ons ook heel relaxed om dit ff te doen. De boot doet er 20 minuten over (terug 40 minuten!)
Regensburg blijkt een prachtige, gezellige stad met ook weer een gigantische domkerk. Zeker om nog eens naar terug te gaan.
Het weer en de wind is ons heel gunstig gezind, dus rijden we lekker door. We vinden een camping in Straubing, 106 km van ons vertrekpunt. Straubing blijkt, alweer, een heel gezellige stad, veel (nu volle) terrassen, prachtige, in pastelkleuren geschilderde huizen, en vele kerken.

Marion

Geweldig hoe je alles beleeft en alles verwoordt
Je bent je schrijvers talent mis gelopen

Natasja

Heerlijk weer om je verhaal te lezen! En inderdaad je weet het aardig 'neer te pennen'. Boekje van maken?

Sylviane

Levendig beschreven we leven zo met jullie mee lang de Donau! Veel fietsplezier verder ! Groet van Louis die jullie bewondert!

Trineke

Je vertelt niet of dat bier nou speciaal was of niet, zo uit het huis van de Heer

Bastienne

Ha ha Nico en zijn vriendinnen. Allemaal reacties van bewonderende vrouwen. Inclusief mijzelf.