biketoBudapest.reismee.nl

Schalding - Hainburg

26 juni 2015 Schalding - Hainburg 76 km

De dag van de waarheid!?
We zijn vroeg op pad. Naar Passau is nog maar 8 km.
De waarheid: Onze fietsreis van NL naar Budapest gaat nu verder met de trein......tot Wenen.
Van Passau naar Wenen hebben we 2 jaar geleden al gefietst met Anneke en Lineke, dus dat doen we niet weer.
De informatie op het station leert ons dat er over 20 minuten een trein gaat, we moeten dan 3x overstappen. Een uur later gaat er een verbinding waarbij we maar 2x moeten overstappen. We kiezen voor dat laatste (overstappen met onze zwaar beladen fietsen is geen sinecure), en nu hebben we in Passau dan ook ff de tijd om te ontbijten. We kiezen voor een mcDonald, daar hebben ze spiegeleieren met spek en WiFi (mooie combi).
Terug naar het station wil ik een andere route rijden, dat gaat dus bijna fout, er blijkt een weg afgesloten. Maar de trein wordt gehaald.
Volgens de afgedrukte info van het station in Passau is de eerste overstap op hetzelfde perron. Één minuut voor vertrektijd komen we erachter dat de trein op een ander perron staat. In vliegende vaart de trap af en de trap op met onze zware fietsen mocht niet baten. In de voetgangerstunnel horen we boven ons de trein wegrijden. 3 kwartier later gaat er weer een.
Het blijkt dat we bij de volgende overstap dezelfde trein pakken die we anders ook hadden gehad.Om 16:00 uurzijn we in Wenen.
Wenen is en blijft een geweldige stad, met heel veel historie, mooie parken en gezellige straten.
Vanaf het station rijden we de Mariahilferstrasse in, we rijden daarin de verkeerde kant uit. Na 1,5 km komen we daarachter. Terug dus. Voorbij het station loopt die straat nog km's door.
Daar lijkt het wel de Ramblas van Barcelona, heel levendig dus. Legio terrassen etc.
Wenen heeft uitstekende bewegwijzering en paden voor fietsers. We rijden km's door het park Prater, de Donau over, en aan de noord oever richting Slowakije. Het officiële fietspad ligt boven op de dijk, wij fietsen het pad onder aan de dijk. Daar komen langs een lang FKK gebied...... Uiteindelijk belanden we op een olieterminal, voor fietsers verboden! Terugrijden doen we eigenlijk nooit, dus hup de terminal op. Overal hangen camera's, dus we zijn gesignaleerd? Komen we er nog uit? Overal gesloten hekken. Een graspad langs een kanaal, aan de binnenkant van al die hekken, geeft ons toch een uitgang. Een hekje dat niet op slot zit. Al gauw komen we op de normale fietsroute.
Er volgt een heel lang recht fietspad, langs de dijk van de Donau. Sporadisch kom je een andere fietser tegen. Het enige wat je hoort is het gefluit van de vogels. Bos en water omringen ons. Een meditatieve fietsroute eigenlijk. Een kaarsrecht pad van goede kwaliteit, en oneindig lang.
Met een veerbootje kun je aan de andere kant van de Donau komen. Daar is een camping. Het bootje gaat tot 18:uur, inmiddels is het al 20:00 uur. Wat doen we een kamertje zoeken of nog 20 km doorfietsen naar een volgend terrein? We kiezen voor het laatste.
Weer km's lang recht pad.
Het terrein waar we wilden overnachten is onvindbaar. Dus weer verder. Nu met een brug over de Donau. Ik zie een aankondiging van een Gasthaus met Zelt. En ja, achter het Gasthaus een piepklein grasveldje voor tenten. Er staan al twee andere kleine tentjes, ook van fietsers.
De tent opgezet, ff andere kleren aan. Verderop, aan de Donau, een eettent waar we nog wat kunnen bestellen. Het is inmiddels al half elf. We zijn nog niet zo ver van Wenen, dus een Wiener Schnitzel moet wel goed zijn. Wat een gigantische schnitzel! Maar op gaat hij!
Vanaf Wenen, vanaf 16:00 uur dus, toch nog 65 km weggetrapt!

Sylviane

Wat zijn jullie toch doorzetters! Wel verdiende schnitzels !
Groet !

Marion

Ik ben het geheel eens wat een doorzettingsvermogen !
En spannend en zwaar!

Frans

Ook mijn respect groeit met de dag. Wat een bikkels!!!