biketoBudapest.reismee.nl

Treinreis Budapest Amersfoort

Donderdag 2 juli vrijdag 3 juli 2015 terugreis per trein van Budapest naar Amersfoort.

We moeten vroeg opstaan om de trein te kunnen halen. Met dat in je hoofd slaap je al niet zo best, regelmatig word je wakker om op je klokje te kijken. Ronald is al vóór vijf uur uit de veren, ik hoor zijn "gerommel" want ik slaap ook al lang niet meer. Het slapen wordt ook al bemoeilijkt door de warmte. Slapen zonder kleren, slaapzak of lakenzak helpt niet zoveel meer.
Het volgen van de tramrails van lijn 24 brengt ons zonder omwegen snel bij het grote station. Aan de zijkant van dit mega kopstation rijden we zo het perron op. Het voordeel van zo'n kopstation is dat je alle perrons kunt bereiken zonder dat je een trap af en op moet.
We zijn er bijna een uur voor vertrek maar onze trein van Budapest naar Praag staat al klaar. Er zit nog helemaal niemand in, maar de fietsen kunnen we er al inzetten. Mooi rijtuig met een zee van ruimte voor onze stalen rossen en alle bagage. We laten de spullen achter en gaan nog het perron op voor koffie en ontbijtje.
Heerlijke treinreis in een airconditioned ruimte, met af en toe zicht op de Donau en de plekken waar we ook gefietst hebben. Zelfs een ruime, luxe, restauratiewagen wordt "meegesleurd", daar wordt door ons ook dankbaar gebruik van gemaakt. Als "spoor-o-fiel" geniet ik als een klein kind van dit deel van de reis. Helaas is de lange rit van Praag naar Dusseldorf met een andere trein veel minder comfortabel, geen airco, geen restauratie.
Om half drie komt onze eerste trein aan in Praag. De 2e etappe vertrekt die avond om half zeven, dus hebben we een paar uurtjes om door Praag te sjezen. De bagage geven we af bij een bagagedepot. Met 11 stuks bagage ligt afdingen op de bewaarkosten voor de hand (er wordt per stuk gerekend)
Ik was al 2x in Praag geweest en was altijd nogal positief over de stad. Maar helaas moet ik dat, gezien de omstandigheden, ff bijstellen. Wat een vreselijke drukte!! Massa's mensen sjokken door de straten en over de Karels Brug. Met moeite wurmen we ons door de mensenmassa, en zeker met een fiets aan de hand, is dat geen pretje. We "pikken" nog maar een terrasje op het grote plein midden in het oude centrum. Voor de WiFi drinken we daarna nog een ijskoffie bij de McDonald. Helaas de, bij de Mac, altijd aanwezige WiFi doet het ff niet.
We zijn weer op tijd bij onze trein naar Düsseldorf. Een wat verouderd rijtuig is ons (zit)onderkomen voor de komende nacht. Het lijkt erop of we een coupé voor onszelf hebben. Maar nee hoor, vlak voor vertrek stappen twee jonge Tsjechen met een aantal blikken bier onder de armen, ons compartiment binnen. Ook zij hebben besproken plaatsen in deze coupé. We komen al gauw in gesprek met de Tsjechen, waarvan één van de twee redelijk Engels beheerst.
We kunnen, en mogen, niet weigeren om een blik bier mee te drinken. Het wereldberoemde Pilsner Uhrquell komt uit de Tsjechische plaats Pilzen. Vandaar onze benaming "pils"
De alleen Tsjechisch sprekende gast gaat de coupe uit en komt terug met 4 grote flessen van hetzelfde nat. Voordat we de Duitse grens over steken moeten we weer meedrinken. We doen verwoede pogingen dat te weigeren, maar dat lukt niet. Later verlaat diezelfde gast weer ff de coupé en komt hij terug met weer een paar flessen bier en een fles whisky. Daar hebben we gelukkig niet aan mee hoeven doen. Overigens hebben we die avond best geanimeerd met elkaar zitten beppen. Zij zijn onderweg naar een muziekfestival in Beek en Donk bij Eindhoven: Wish zou het heetten. Wij hebben er nooit van gehoord.
Zittend, hangend, half liggend, staand proberen we de nacht door te komen. Af en toe een hazenslaapje doet de nacht langzaam voorbij gaan.
Ik ontdek dat de coupé naast ons slechts door één man bezet wordt. Ik stap, enigszins brutaal, zijn hokje binnen en vraag of ik languit op één van de twee banken mag gaan liggen. Oké, dat mag. Zelf gaat hij ook liggen. Ik slaap weer ff, merk dat hij op een gegeven moment is vertrokken. Ik waarschuw Ronald en die komt dankbaar op de andere bank liggen.
Helaas, midden in de nacht, in Berlijn, wordt de trein bestormd door een horde backpackers. Onze slaapruimte is besproken door 6 van die gasten. Dus we moeten oprotten.
De reis gaat verder best voorspoedig met overstappen in Düsseldorf, Venlo, Eindhoven en Utrecht. Om half een in de middag komen we aan in Amersfoort.
We nemen afscheid en gaan onze eigen (fiets)weg naar Hooglanderveen en Leusden.
We kunnen terugkijken op weer een mooie fietsreis met vele leuke ontmoetingen, prachtige natuur, indrukwekkende steden en vele verschillende overnachtingsplekken.
Totale fietsafstand: 1940 km
Doorkruiste landen: Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Slowakije, Hongarije en Tsjechië(dit land per trein)
Hoofdsteden: Luxemburg, Wenen, Bratislava, Budapest, Praag en Berlijn (deze laatste gedurende 1 uur stilstand van de trein, hangend in een coupé....)
Ik ga nog reageren op de leuke, lieve reacties op onze reisweblog.
En er komen nog een paar foto's.
Ronald en
Nico

margret

In ieder gevwl hebben jullie het leuk gehad en zijn weer goed thuisgekomen.

Anke de Jong

Hallo Nico en Ronald,

Proficiat met deze geslaagde reis en....welkom thuis,

Foppe en Anke

monique

Jullie hebben genoten en ik ook van de leuke verhalen

Frans

Goed gedaan mannen. Nu is het tijd voor een overpeinzing en het nemen van de nodige rust na alle inspanningen!

Marjolijn

Welkom thuis mannen,, weer een knap staaltje fietssportiviteit geleverd!

Marion

Ik sluit mij geheel aan bij alle bovenstaande opmerkingen

Roel Davidse

Nico en Ronald,
Bedankt voor jullie prachtige verhalen.
Nico Mulish, wat een schrijver!

Trineke

Ha Nico en Ronald, welkom in Nederland, het is hier inmiddels ook een echt vakantieland geworden met die tropische temperaturen.
En Nico jij blijft gewoon schrijven, ook als je gewoon naar AH gaat of de Lidl, jij beleeft altijd wel wat, en je schrijverij lees ik graag. lieve groet

pieter en marian

Welkom op mederlandse bodem. En nu genieten van de zomer.

pieter en marian

Welkom op nederlandse bodem. En nu genieten van de zomer.

Renny

Dank jullie wel voor al de prachtige verhalen! Wat een geweldig mooie fietsreis, dat smaakt naar meer!

Kees

Jullie hebben in ieder geval wat hitte uit Zuid Europa meegenomen, maar een beetje minder mag hier ook wel.
Mooie verhalen en dito foto's. Nu ff uitrusten.

annemieke

welkom terug. ik hoop dat jullie alweer een beetje geacclimatiseerd zijn met deze temperaturen. Bedankt voor alle prachtige en leuke verhalen!x

Jos en Hans

Chapeau voor deze prestatie en welkom thuis, het was een genoegen jullie reis op deze manier te volgen.
We zijn benieuwd waar jullie volgende tocht heen gaat?
Rust eerst maar ff lekker uit!

Natasja

Welkom terug Nico! Ik ga je fietsreisverhalen missen. Tot woensdagochtend. x, Natasja