biketoBudapest.reismee.nl

Neustadt - Straubing

Woensdag 24 juni 2015 Neustadt - Straubing 106km !

Weer een heerlijk fietsdag .geen spat regen en de wind voornamelijk achter..
De Donau wordt steeds breder, maar ook onstuimiger. We komen zelfs een aantal plaatsen tegen waar hij het fietspad heeft verzwolgen. Gelukkig hebben we de mogelijkheid een stukje om te rijden.
Zo'n 20 km na ons vertrek komen we bij een gigantisch groot kloosterconplex, de Benedictijnerabdij Weltenburg, het oudste klooster van Bayeren, gesticht in 80 n.Chr.
De monniken brouwen er hun eigen bier, het Weltenburger Kloster bier, met hop uit de directe omgeving. We kunnen het niet nalaten (om 10 uur) er eentje te proven. Alleen halve liters verkrijgbaar, en dat vinden we toch wat veel op de vroege ochtend. Nou dan drinken we er toch samen één, opper ik. We krijgen een vol halve liter glas en een leeg glas erbij!
De bijbehorende kloosterkerk heeft schitterende plafondschilderingen en ornamenten. Wij zijn de enige die in dit indrukwekkende bouwwerk rondlopen. Net als we de kerk willen verlaten komen er hordes toeristen binnenstromen, busladingen vol. We hebben moeite om ons door de uitgang te wringen. Wat een geluk dat we er even alleen konden zijn! Er is ook nog een museum, maar dat houdt Ronald voor gezien.
De Donau kwam heel, heel lang geleden ( mijoenen jaren? ) op zijn weg stroomafwaarts een in de weg liggende berg tegen, daar breek "ik" dan maar doorheen! "Der Donaudurchbruch" noemen ze dat in Duitsland heel toepasselijk. Om een forse klim met langs je heen razende auto's te vermijden nemen we de boot naar Kelheim, door de "Donaudurchbruch. Loodrecht oplopende rotswanden tot 100 meter hoog omringen ons. Indrukwekkend en voor ons ook heel relaxed om dit ff te doen. De boot doet er 20 minuten over (terug 40 minuten!)
Regensburg blijkt een prachtige, gezellige stad met ook weer een gigantische domkerk. Zeker om nog eens naar terug te gaan.
Het weer en de wind is ons heel gunstig gezind, dus rijden we lekker door. We vinden een camping in Straubing, 106 km van ons vertrekpunt. Straubing blijkt, alweer, een heel gezellige stad, veel (nu volle) terrassen, prachtige, in pastelkleuren geschilderde huizen, en vele kerken.

Günzburg - Neustadt

Dinsdag 23 juni 2015 Marxheim - Neustadt 81 km, totaal 1346 km

Gisteravond nog een blik geworpen op de plek waar de rivier de Lech uitmondt in de Donau, interessant hoor......eh......nou ja, maar toch wel weer een mooie plek!
Beate Schultz heeft een uitgebreid ontbijt klaargezet voor 6 personen. De vier Duitsers (2 echtparen ?)komen vanaf Regenburg, zij fieftsen dus de andere kant uit. We krijgen nog wat tips van ze, voor wat betreft het vervolg van onze route naar Regensburg,
We fietsen vandaag tientallen km's langs de Donau over gravel paden. We maken in korte tijd veel km's.
Ingolstadt kondigt zich aan. Mooie stad met een verscheidenheid aan gekleurde gevels. Heel veel jongelui lopen er rond. Is het een universiteitsstad? De meeste lijken daarvoor nog te jong.We peddelen kalm aan kris kras door de stad en krijgen zodoende een goede indruk van Ingolstadt
Op ca 80 km vanaf ons beginpunt van vandaag moet zich een camping bevinden. En ja, in Neustadt is een prachtig terrein met een zeer chique sanitairgebouw. Tevens is er een wasmachine en een droger. Samen krijgen we de wasmachine goed gevuld. Tijdens het uurprogramma van de machine maken we een wandeling langs de hopplantages. Daarna de was in de droger. De wasruimte wordt om acht uur afgesloten, zodat we onze droge was pas de volgende ochtend kunnen ophalen.

Günzburg - Marxheim

Maandag 22 juni 2015 Günzburg - Marxheim 90 km

Bij het Naturfreundehaus mit Zeltplatz is WiFi gratis beschikbaar, dus heb ik eindelijk weer wat reisverslagen kunnen opsturen. Helaas gaat het met foto's versturen met deze reisweblog erg moeizaam.
De eigenaar met vrouw, kinderen en nog wat achtergebleven vrienden zijn gisterenavond, net als wij in onze tentjes, als een haas het huis ingevlucht ivm de plotseling neerstortende regen. Ze laten de hele boel op de tafels voor wat het is, dus ook de resten van onze gerookte forel.
De poezen uit de omgeving zitten er deze ochtend heerlijk van te smullen.
We fietsen verder richting het oosten. Lange gravelpaden pal langs de rivier, met een flinke wind pal achter ons. Dus we maken heerlijke en snelle kilometers. Helaas gaat het rond het middaguur weer regenen, en dat zal zo de hele middag doorgaan. Soms komt het met bakken uit de lucht, maar veelal is het een miezerregentje, dus trappen we nog vele km's door.
Onderweg komen we een paar Franse fietsers tegen. We komen elkaar onderweg wel vier keer tegen en we raken met hen in gesprek. Het grappige, toevallige is, dat beide mannen uit Belfort komen. Dat is de plaats waar ik ruim 40 jaar geleden drie maanden heb gewoond. Ik liep daar stage bij Alstom, daar hadden beide mannen ook gewerkt. Ik was daar lid van een soort ontspanningsclubje, het CBL (Club Belfort des Loisirs), zij waren daar ook lid van geweest. Genoeg gespreksstof, maar we fietsen door.
In de plaats Donauwörth drinken we koffie. Op een gegeven moment stapt Daniël, één van de Fransen, bij ons het restaurant binnen. Hij is désolé. Ze zijn helemaal de weg kwijt. Met behulp van ons boekje hebben we ze de goede kant uitgestuurd.
Na ca 85 km, in Marxheim, moet een camping zijn. Maar omdat we toch wel erg nat zijn geworden besluiten we een kamer te boeken. Het enige Gästehaus in Marxheim heeft op maandag Ruhetag. Geen mens te bekennen.
Iets ten zuiden van Marxheim, in het gehuchtje Bruck, moet ook nog een Gästehaus zijn. Helaas blijkt deze volgeboekt. Maar de eigenaresse weet in Marxheim een ander adres met Privatzimmer. Die belt ze op. Ja daar is plaats. Wij weer terug. Nou dat was de moeite waard, wat een geweldig fijn adres. We kunnen voor dezelfde prijs ieder een eigen kamer krijgen. Wat een luxe en dat voor €20, inclusief ontbijt.
We gaan eten bij het Gästehaus in Bruck. De man die ons bediende (waarschijnlijk de echtgenoot van de eigenaresse) heeft ze niet allemaal op een rijtje. Een paar uitspraken van hem:
" je krijgt nog 19 seconden om te zeggen wat je hebben wil"
" je hebt mij best verstaan"
" na 8 uur geen warme gerechten meer, dus ook geen warme Apfelstrudel, alleen koude"
" dus ook koffie is onmogelijk"
" o, gelukkig jullie willen meteen afrekenen"
Wij vermoeden, dat op latere leeftijd hem iets akeligs is overkomen.
In ons slaapadres, bij de familie Schultz, zijn nog 4 fietsers aangeland.
Ben benieuwd of we Serge en Daniël nog een keer tegenkomen.

Marxheim

Het laatste verhaal komt waarschijnlijk niet goed door?

Gûnzburg - Marxheim

Maandag 22 juni 2015 Günzburg - Marxheim 90 km
De poezen uit de omgeving zitten er deze ochtend heerlijk van te smullen.
" je krijgt nog 19 seconden om te zeggen wat je hebben wil"
" je hebt mij best verstaan"
" dus ook koffie is onmogelijk"
" o, gelukkig jullie willen meteen afrekenen"
Wij vermoeden, dat op latere leeftijd hem iets akeligs is overkomen.
In ons slaapadres, bij de familie Schultz, zijn nog 4 fietsers aangeland.
Ben benieuwd of we Serge en Daniël nog een keer tegenkomen.

Munderkingen - Günzburg

Zondag 21 juni 2015 Munderkingen - Günzburg 92 km.

Toch wel heel lekker zo'n camping helemaal voor jezelf. Je zou je als naturist hier helemaal thuisvoelen! We hebben geen terreinbeheerder gezien, dus betalen kunnen we niet voor deze "luxe"
De highlights van vandaag:
Het is zondag ( eigenlijk heb je daar niet echt het besef van), dan heb ik thuis altijd een uitgebreid relaxed ontbijt. Maar dat zit er nu niet in......of toch?
In Elchingen, na 10 km fietsen, is zowaar een trendy broodjes tent open, Brot Bar of zoiets heet het. Daar kunnen we een uitgebreid ontbijt bestellen. Spiegelei, pannenkoekjes, sinasappelsap , diverse vlees en kaas producten. Nou ja gewoon lekker volledig en voedzaam. Wat een verrassing op zondagmorgen!!
Onderweg hebben we het behoorlijk koud, we houden het wel droog gelukkig.

Het eerstvolgende kampeerterrein, zo'n 90 km verderop in Günzburg, wordt aangeduid
als een Zeltplatz. Eenvoudig dus en misschien wel weer verrassend. En dat was het ook weer. Een mooi grasveldje, onmogelijk bereikbaar voor, vierwielige voertuigen, achter een natuurvriendenhuis. Er was die dag juist een groot feest geweest met een blaaskapel erbij, maar dat hebben we dus gemist. Maar de afloop van het feest is nog gaande. Heel gezellig! Er is nog het een en ander aan eten over, onder andere gerookte forel. Dat laten we ons beide goed smaken. Bier, wijn en een Willy (Duitse borrel?) gaan er ook goed in.
Maar dan barst het onweer los. Ik kan nog net op tijd mijn tentje overeind krijgen. Ben er daarna (even als Ronald) ook niet meer uitgeweekt om de nodige sanitaire handelingen te verrichten,
Midden in de nacht, om een uur of twee, stopte het gespetter op de tent. Toch maar ff eruit om te plassen en de tanden te schrobben.

Hausen in Tal - Munderkingen

Zaterdag 20 juni 2015 Hausen in Tal - Munderkingen 91 km

Het regent in de vroege ochtend. Opstaan heeft eigenlijk weinig zin, want beide hebben er een hekel aan om in de regen te fietsen. Je wordt dan echt z...nat, volkomen doorweekt dus, en je krijgt het behoorlijk koud. Maar, wát 'n zegen van boven, niet in de vorm van regen dus maar spiritueel, want om acht uur wordt het droog.
Om de hoek bij de camping zit een klein kruideniertje die ook koffie en broodjes serveert. Ons ontbijt voordeze zaterdagdagochtend.
We doen wat inkopen bij de Edeka, voor onze lunch van vandaag.
We verlaten voor even de (fiets) hoofdfoute, belanden langs de Donau, en vinden een prachtig plekje met bank langs het water. Geen mens te bekennen alleen het ruisende water de kwetterende vogels en het ons omringende uitbundige groen. Heerlijk!
Helaas zijn we even letterlijk de weg kwijt. Mijn navigatie op m'n telefoon doet het ook ff niet. Na wat omzwervingen van zo'n km of 8, over diverse gravel en graspaden, zijn we weer bijna op het punt vanwaar we zijn vertrokken.
Tot overmaat van ramp begint het ook weer te regenen. Drie kwartier geschuild onder een afdak bij een koeienstal. Wat een warmte komt er uit zo'n stal!
We moeten nog 30 km verder tot de eerstvolgende kampeerplek, aangeduid als Zeltplatz.
We vinden het bewuste terreintje. Wat een schitterende plek! Geen mens of eigenaar te zien, wel moeten we ons telefonisch melden. Dat doe ik dan ook. De man aan de andere kant van de lijn geeft z'n accord. Ben benieuwd of hij nog langskomt om het kampgeld te innen ( €7 p.p.)
Op het terrein bevindt zich een klein sanitairgebouwtje met.zelfs warm water en dito douche. En dat alles voor ons alleen. Een klein paradijsje!
We besluiten voor deze avond zelf wat eten te bereiden, ook al omdat er een picknick tafel staat. Inkopen gedaan bij de Lidl (ja ja). We hebben de ingrediënten voor een 4-gangen diner!
In het dorp Munderkingen bleek een soort Trucker festival te zijn. Ik wilde dat wel eens zien. Wat een feest ( voor de liefhebber) . Er staan honderden trucks opgesteld, de een nog mooier beschilderd dan de ander. Best heel bijzonder om dat eens te zien.
We gaanom 9 uuraan tafel in ons paradijsje. Genieten van ons dineetje en de fles wijn. We wassen de hele boel ( veel is het niet) af in het hete water dat het sanitair ons biedt.
Ik schrijf nog ff dit verslagje, met op de achtergrond het geluid van de toeterende trucks in het nabijgelegen dorpje Munderkingen.
Ik hoop wel dat het getoeterom 11 uurophoud!

Tiengen - hausen in Tal

Vrijdag 19 juni 2015 Tiengen - Hausen in Tal 92 km

Heerlijk geslapen in het tweepersoonsbed met Ronald.....
Om kwart over acht rijden we Tiengen uit op weg naar Freiburg. Gemakkelijke route met een fietspad langs een hoofdweg.
Een paar maal vragen in Freiburg "wo ist die Bahnhof?" brengt ons snel nach dem Hauptbahnhof. Het duurt ons te lang om de beklimming naar de bovenste regionen van het Zwarte Woud per fiets te doen, dus pakken we de trein ( van9 :40) naar Donaueschingen.
Eerst nog een kaartje kopen voor 2 personen en twee fietsen. Ik "dender" het plaatskaartenkantoor binnen, wacht even tot er een loket vrij komt, en ga daar direct naartoe. Heeft u een nummertje getrokken???. Nee dus. Daar gaat mijn beurt. Nummertje getrokken. Wachttijd5 tot 10minuten. Nog ff gauw naar Ronald die in de voetgangerstunnel op de fietsen past. Weer terug bij het plaatskaartenkantoor, wordt ok door iemand getipt, dat ik waarschijnlijk een verkeerd volgnummer heb getrokken, ja hoor ik heb er een voor invaliden. Nieuw nummertje getrokken, weer wachten. Zo missen we nog de trein van9:40.
Uiteindelijk zitten we toch in de trein naar Titisee/Neustadt waar we moeten overstappen in de trein naar Donaueschingwn. Maar, helaas, we stappen een station te vroeg uit. Dit is Titisee en de overstap is in Neustad. De geplande aansluiting missen wee dus. Een uurtje later gaat er weer een … We fietsen met het grootste gemak naar station Neustadt. Lekker fris zo door het "hooggebergte"
Van Neustad naar Donaueschingen is ook weer een leuke schitterende treinrit door het dal van de Donau. In Donaueschingen. in Donaueschingen zoeken we de bron van de Donau op. Die zijn ze nu dus aan 't renoveren. Weinig van te zien dus.
Eindelijk fietsen we langs de Donau. Wat is dat heerlijk! Stroomafwaarts langs een rivier fietsen,geleidelijk naar beneden, met slechts af en toe een klein klimmetje. Alles is weer helemaal oké, het landschap,het weer en de routeaanduiding. Uiteindelijk leggen we met gemak 92 km af.
En vandaag is geen enkele maal mijn ketting eraf gelopen, wat op de voorgaande dagen 2 å 3 keer per dag gebeurde!!